آریس

جستجو ...
آریس

زینب

9 ماه پیش
|
62آریس
آریس0آریس

آفت های باغ

سلام وقتتون بخیر، من هزارمتر باغ فندق دارم. امسال خیلی کمتر از سالهای قبل بار داده. حدود ۴ سال پیش کوددهی کردم. و تاحالا سمپاشی نکردم. این تصاویر برگهای درختها هستش. میخواستم بگید برای از بین بردن آفت ها باید چکار کنم؟آریس

پاسخ ها

آریس0آریس
آریس
آریس

کاربر

9 ماه پیش

سلام، وقت خوش بر اساس تصاویر ارسالیتون: برگ‌ها: لکه‌های قهوه‌ای و سوراخ شدن دیده میشه که نشون‌دهنده بیماری‌های قارچی (مثل لکه برگی) و حمله حشرات (کرم برگ‌خوار و شپشک‌ها) هست. ساقه و تنه: رشد گلسنگ و خزه نشون میده درخت‌ها رطوبت بالا دارن و چون سال‌ها سمپاشی نشده، شرایط برای قارچ و خزه مساعد شده. حشره (کرم): به احتمال زیاد کرم فندق‌خوار یا کرم برگ‌خوار هست که برگ‌ها رو می‌جوه و به محصول آسیب می‌زنه. راهکار مدیریت و احیا باغ فندق شما: هرس و بهداشت باغ: شاخه‌های آلوده و خشک رو حذف کنید. برگ‌ها و میوه‌های ریخته‌شده پای درخت رو جمع‌آوری و بسوزونید. کنترل قارچ‌ها: از بردوفیکس ۱ درصد در پاییز بعد از ریزش برگ و اوایل بهار قبل از باز شدن جوانه‌ها استفاده کنید. در طول فصل رشد، مانکوزب یا کاپتان (۲ در هزار) می‌تونه موثر باشه. کنترل آفات (کرم و حشرات): در اوایل بهار می‌تونید از دیازینون ۶۰٪ (۱.۵ در هزار) یا کلروپیریفوس ۴۰٪ (۱ در هزار) استفاده کنید. برای کنترل طبیعی‌تر، روغن ولک زمستانه (۲ درصد) قبل از تورم جوانه‌ها خیلی موثره. کوددهی: چون حدود ۴ سال کود ندادید، پیشنهاد می‌کنم پاییز امسال کود دامی پوسیده (۴–۵ تن برای ۱۰۰۰ متر) به همراه مقداری سولفات پتاسیم و سوپر فسفات تریپل اضافه کنید. در بهار هم از اوره یا سولفات آمونیوم به مقدار مناسب (حدود ۲۰۰–۲۵۰ کیلوگرم در هکتار معادل ۲۰–۲۵ کیلوگرم برای ۱۰۰۰ متر) استفاده بشه. همچنین که با توجه به پاسخ ها؛ سمپاشی با مالاتیون و بروموپیلات؛ این ترکیب برای کنترل شته‌ها، کنه‌ها و بخشی از آفات مکنده مناسبه، ولی روی بیماری‌های قارچی (که توی برگ‌های شما واضحه) خیلی اثری نداره. بنابراین اگر فقط همین کار انجام بشه، بخش مهم مشکل (لکه برگی قارچی) کنترل نمی‌شه. چسب محافظ تنه با ترکیبات مسی؛ این توصیه خوبیه چون هم جلوی آفات تنه‌خوار رو می‌گیره، هم قارچ‌ها رو کنترل می‌کنه. کود سولفات پتاسیم همراه آبیاری؛ خیلی مؤثره برای تقویت باردهی و کیفیت میوه. فقط باید دقت بشه دز مصرف متناسب با وسعت باغ و سن درخت باشه. آزمایش خاک؛ این نکته خیلی مهمه، چون کوددهی بدون آنالیز خاک ممکنه باعث کمبود یا زیاده‌روی بشه. خلاصه اینکه: پیشنهادات برای آفات مکنده (شته و کنه) و تقویت درخت خوبه. اما چون شما هم آفت حشره‌ای (کرم برگ‌خوار) دارید و هم بیماری قارچی (لکه برگی و پوسیدگی‌ها)، بهتره علاوه بر توصیه ها: یک سم قارچ‌کش (مثل مانکوزب یا کاپتان ۲ در هزار) هم در برنامه باشه. برای پاییز و زمستان، بردوفیکس یا محلول مسی قبل از خواب زمستانی حتماً انجام بشه. به این ترتیب، برنامه کامل‌تر میشه و هم آفات و هم بیماری‌ها رو پوشش میده. (مورد شما حتما نیاز به بررسی تخصصی تر و دقیق تر داره، پیشنهاد میشه از طرق مشاوره ای و یا همکاری و راهنمایی های کارشناس جهاد کشاورزی منطقه یا مهندسین مشاور نظام مهندسی کشاورزی محدوده استفاده نمایید)

آریس0آریس
آریس
آریسکاربر 9 ماه پیش

با سلام و وقت بخیر با توجه به از دست دادن زمان صحیح سمپاشی، توصیه می شود سمپاشی درختان با سموم مالاتیون به میزان ۴۰۰ سی سی در دویست لیتر آب و سمپاشی با سم بروموپیلات با دوز ۳۰۰ سی سی در دویست لیتر آب به صورت جداگانه با فاصله سه روز انجام شود. تنه درختان با چسب محافظ تنه دارای سموم مسی پوشش داده شود. همراه آبیاری از کود سولفات پتاسیم در دو تا سه نوبت درفاصله دو هفته استفاده کنید. سمپاشی ها در ساعات خنک ترجیحا عصر انجام شود و در زمان سمپاشی درختان تشنه نباشند. برای سال آینده آزمایش خاک داشته باشید و طبق نتایج آنالیز خاک اقدام به کوددهی نمایید و جهت آگاهی از زمان دقیق کنترل آفات و بیماری با کلینیکها یا داروخانه های گیاهپزشکی منطقه در ارتباط باشید.

مشاوره حضوری (به زودی)